Diferente si Esente – Despre responsabilitatea sociala
0Diferente si Esente – Despre responsabilitatea sociala
Realitatea TV, 4 iunie 2016
Invitati: Iraida Paiuc, Director Marketing si Vanzari JYSK Romania, si Laura Marculescu, arhitect
Cecilia Caragea: Astazi, actiunile de responsabilitate sociala au devenit o componenta importanta a politicii mai multor companii. Ne-am propus sa aflam ce inseamna responsabilitatea sociala urmarind actiunile brandurilor scandinave, care au facut din aceasta directie o regula.
Brandurile serioase stiu ca pentru dezvoltare durabila trebuie sa creasca impreuna cu comunitatea din care fac parte. De aceea, deruleaza actiuni de responsabilitate sociala.
Cecilia Caragea: In ultima vreme, brandurile organizeaza, din ce in ce mai des, actiuni de responsabilitate sociala, dar inca nu toata lumea stie ce inseamna acestea. Ce inseamna, de fapt, actiunile de responsabilitate sociala?
Iraida Paiuc, Director Marketing si Vanzari: Pe scurt, responsabilitatea sociala inseamna sa dai inapoi ceva comunitatii din care faci parte, comunitatii in care isi desfasoara activitatea compania. Astfel de actiuni pot insemna voluntariat in comunitate, pot insemna actiuni filantropice, marketing social, dar si actiuni de responsabilitate si dezvoltare sustenabila a afacerii, care sa asigure un viitor companiei in comunitatea in care-si desfasoara activitatea.
Companiile responsabile au inteles de decenii bune ca aceste actiuni sunt necesare si esentiale. Ajutorarea celor in nevoie, a celor defavorizati sau a celor din zonele lovite de calammitati naturale sunt doar cateva exemple de actiuni in care brandurile serioase aleg sa se implice.
Iraida Paiuc, Director Marketing si Vanzari: Compania pe care o reprezint se implica inca din 1989 in sustinerea sportivilor paralimpici, in Danemarca, iar, incet-incet, aceste actiuni au fost extinse si in celelalte tari nordice pe care le acoperim. De-a lungul timpului, au aparut si alte actiuni de responsabilitate sociala. De exemplu, in 2012, compania noastra a sponsorizat construirea unei arene sportive in orasul Silkeborg din Danemarca. Din 2015, compania noastra este cel mai important sponsor al Asociatiei Salvati Copiii din Danemarca. Ne-am implicat si in integrarea refugiatilor in comunitatea din Danemarca, angajand o serie de refugiati in depozitul nostru din Uldum. Dar am avut si activitati de sustinere a unor cauze sociale, cum ar fi ajutorarea comunitatilor dupa cutremurul din Haiti sau ajutorarea celor afectati de inundatiile din zona Balcanilor. Acestea sunt, in principiu, actiunile pe care le-am desfasurat la nivel international.
Cecilia Caragea: Cand credeti ca este momentul, pentru o companie, sa se implice in actiuni de responsabilitate sociala?
Iraida Paiuc, Director Marketing si Vanzari: Este foarte important ca, inainte sa te implici in astfel de actiuni, sa fii sigur ca poti sa le sustii din punct de vedere economic. Cred ca este important ca firma sa fie stabila pe piata, sa aiba un viitor sigur si sa aiba profit. Ca filiala a companiei din Danemarca, noi activam in Romania de aproximativ doi ani si focusul nostru principal a fost pe expansiune, deschiderea de noi magazine, dar si de asigurarea unei stabilitati economice si financiare a companiei si, bineinteles, a fost important sa asiguram un profit. Acum a venit momentul sa facem pasi mici in directia de responsabilitate sociala. Noi am avut anumite proiecte micute, in fiecare magazin, proiecte locale, dar cred ca a venit timpul sa facem un pas mai mare si sa ne implicam in astfel de actiuni si in Romania.
Companiile mari isi stabilesc strategii globale, incercand sa urmareasca aceleasi directii in tarile in care activeaza. Dar, bineinteles, conteaza foarte mult si situatiile specifice si cazurile locale atunci cand decid in ce actiuni de responsabilitate sociala sa se implice.
Iraida Paiuc, Director Marketing si Vanzari: In Romania, incercam sa mergem pe aceeasi directie strategica cu compania-mama, adica sa ajutam, sa ne implicam in anumite cazuri sociale din comunitatea noastra, sa participam la actiuni de voluntariat, dar si, probabil pe viitor, sa sustinem asociatia de sportivi paralimpici. Totusi, primul nostru proiect in care ne-am implicat a fost un proiect care ne-a sensibilizat. Am aflat de cazul unei tinere care a fost ranita intr-un grav accident, acum cateva luni, si este in continuare in recuperare si o sa mai aiba nevoie de recuperare multe luni de acum inainte… Am decis ca, la intoarcere, sa-i facem o surpriza: am vrea sa-i amenajam dormitorul in stil scandinav, sa aiba parte de o bucurie cand se intoarce acasa!
Nu trebuie sa uitam ca si cei care daruiesc isi gasesc, astfel, multumirea care ii implineste, traind bucuria de a aduce bucurie.
Iraida Paiuc, Director Marketing si Vanzari: Credem cu tarie ca implicarea angajatilor in actiuni de genul acesta ofera o multumire sufleteasca si o implinire sufleteasca. Angajatii nostri au fost foarte… voluntari cand au auzit de acest proiect!
In plus, brandurile serioase respecta natura, ecologia, dezvoltarea armonioasa. Iar consumatorii sunt, pe zi ce trece, din ce in ce mai atenti la aceste aspecte atunci cand aleg brandurile pe care le sustin zi de zi, cumparandu-le produsele si serviciile.
Iraida Paiuc, Director Marketing si Vanzari: Tot mobilierul pe care il comercializeaza compania noastra este conform standardelor impuse international. Lemnul este certificat FSC, ceea ce inseamna ca este colectat din paduri care sunt monitorizate international, astfel incat sa nu existe despaduriri care sa afecteze mediul inconjurator, in viitor.
Implicarea in actiuni de responsabilitate sociala nu trebuie privita doar ca o decizie a unei companii, ci si ca o implicare a angajatilor acelei companii, care vor sa aduca bucurie cuiva in nevoie. De exemplu, implica sfaturi, alegeri, proiecte pentru cum sa fie implinita actiunea respectiva.
Iraida Paiuc, Director Marketing si Vanzari: Pentru acest proiect, am lucrat cu un arhitect, pentru ca am vrut sa ne asiguram ca tanara pe care vrem sa o bucuram o sa aiba o incapere foarte calda si relaxanta. Si pentru asta am lucrat cu Laura, un arhitect care se ocupa si de design interior. Ea ne-a dat cateva sugestii foarte frumoase! Compania noastra doreste sa-si fac simtita prezenta pe piata din Romania atat prin produsele si serviciile de calitate pe care le ofera clientilor, cat si prin valorile care o reprezinta. Aceste valori sunt transmise clientilor prin intermediul fiecarui angajat, dar si prin activitatile de responsabilitate sociala in care am vrea sa ne angajam.
Iata cum arata bucuria implinirii unui mic proiect social, realizat de un brand scandinav de mobilier.
Tinand cont ca mobilierul scandinav este in culori neutre, acestuia i se aduce un plus de culoare prin elementele de decoratiuni interioare.
Laura Marculescu, arhitect: Pe langa piesele principale pe care le intalnim intr-un dormitor – dulap, pat, noptiera – si care toate sunt intr-o nota neutra, am alaturat decoratiuni cu diferite texturi, diferite pattern-uri. De aceea am ales aceste pernute din imitatie de blana, croset, mate… Ne-am gandit ca, din moment ce totul este neutru, aceste decoratiuni ar putea crea un spatiu mai ludic.
Bineinteles, pentru ca bucuria sa fie completa, trebuie sa afli cateva amanunte esentiale despre cel sau cea careia urmeaza sa-i faci surpriza respectiva. Tocmai de aceea, surprizele se pregatesc cu grija!
Laura Marculescu, arhitect: Am amenajat in proximitatea ferestrei un spatiu de relaxare: o bancuta „invadata” de perne, unde clienta noastra poate sa stea, sa citeasca… eventual in compania pisicii, pentru ca am aflat ca are o pisica…
O serie de elemente tipice designului de interior scandinav au fost imprumutate si la noi, mai ales ca se potrivesc stilului de viata modern.
Laura Marculescu, arhitect: In principiu, la noi se prefera acest corp de iluminat central, iar designul scandinav prefera aceste corpuri de iluminat la nivelul camerei – veioze, lampadare – care creeaza un spatiu mult mai intim si o atmosfera deosebita, mai ales in dormitor. In momentul de fata, am observat ca si la noi se merge pe acest stil minimalist, simplu, ceea ce e absolut normal, tinand cont de ce vieti dinamice avem cu totii!
Iata cum, de la grija de a alege furnizori care respecta mediul, de exemplu, la actiuni de responsabilitate sociala, care pleaca din dorinta de a ajuta si de a aduce bucurie, brandurile serioase doresc sa-si comunice valorile, pentru ca au inteles ca viitorul este al celor care se dezvolta impreuna cu comunitatea din care fac parte.
Cecilia Caragea: Pentru mai multe informatii, va asteptam pe diferentesiesente.ro si pe pagina noastra de facebook si va invitam cu drag sa urmariti si viitoarea editie a emisiunii noastre.
Emisiune sustinuta de JYSK Romania.