Diferente si Esente – Romania, pe harta apiculturii mondiale
0Diferente si Esente – Romania, pe harta apiculturii mondiale
Realitatea TV, 18 martie 2018, de la ora 10.40
Invitati: Domnul Victor Mates, fondator APIDAVA, si doamna Alina Mates, director de marketing APIDAVA.
Emisiune sponsorizata de APIDAVA.
Cecilia Caragea: La sfarsitul lunii martie, ne bucuram de zile frumoase! Albinele reincep sa zboare, sa faca acel asa-numit zbor de curatare a stupului, iar apicultorii incep sa se pregateasca de sezonul care urmeaza… Si cu totii ne bucuram de noutatile aduse de targurile apicole si de faptul ca Romania este recunoscuta pe plan mondial ca un important producator apicol. Dar haideti sa aflam ce putem face ca Romania sa ocupe intr-adevar locul pe care il merita pe harta apiculturii mondiale!
Inca de acum cateva decenii, Romania a fost un lider in domeniul apiculturii si al cercetarii din acest domeniu!
Victor Mates, producator apicole: Este destul de dificil sa compar sistemul actual de sprijinire a apiculturii cu organizarea veche a apiculturii in Romania. Veche insemnand din anii ’50 pana in anii ’70 – ’80, cand apicultura in Romania, apicultura socialista, a fost foarte bine organizata datorita unor oameni cu initiativa care au stiut sa profite, asa cat s-a putut in sistemul comunist, si sa atraga spre apicultura toate fondurile. Si li s-a aprobat tot ce au cerut, astfel incat, in anii ’70, apicultura in Romania era intre primele din lume ca organizare. Nu pot spune ca productia era recordista, dar organizarea la nivel de asociatie, la nivel de filiale judetene… 42 de filiale judetene plus inca cateva orase mari in care erau magazine si centre apicole. Era o miscare nationala de apicultura!
Mai mult, Romania a initiat o serie de proiecte internationale, iar modelul romanesc a ajuns sa fie copiat si de alte state!
Victor Mates, producator apicole: Romania a fost initiatoarea infiintarii Apimondia la nivel mondial si primul presedinte al Apimondiei, doua legislaturi consecutive, a fost doctor Harnaj, romanul care a organizat apicultura si in Romania si a pus bazele Apimondiei la nivel mondial. A beneficiat de conditiile economiei centralizate, in care tot ce a cerut, daca a stiut cum sa ceara, i s-a oferit si a avut o contributie foarte, foarte importanta la nivel mondial pentru promovarea apiculturii.
Dupa ’90, modul de organizare si de structurare s-a schimbat, iar in acest nou sistem este dificila realizarea unei strategii!
Victor Mates, producator apicole: E greu sa le impui celor cu oile sau cu albinele sa respecte anumite strategii! Suna frumos in referate, in lucrari, dar practic este greu de aplicat, foarte greu si nu stiu exemple in lume care sa fi reusit o asemenea strategie nationala. Initiativa privata raspunde la piata! Piata cere, initiativa privata se dezvolta! Nu cere piata, initiativa privata nu face strategii! Trebuie sa fim realisti si sa vedem criteriile si principiile economiei de piata! Nici intr-o tara… poate, sa dam exemplu China, care, totusi, la structura lor nationala, isi pot impune! La ei se imbina coordonarea centralizata cu economia de piata.
Bineinteles, in acest reglaj al economiei de piata si apicultorii produc ceea ce le solicita consumatorii!
Victor Mates, producator apicole: Incercam sa coordonam grupele de apicultori sa produca ceea ce avem noi cerere si la care le asiguram desfacerea produselor. Si, atunci, oarecum influentam, cat de cat, sa produca ceea ce le cerem si ceea ce ni se cere noua de catre consumatori si de catre ceilalti procesatori din lume!
Si cam ce se cere?
Victor Mates, producator apicole: Totul se cere, la albine! Deci produsele apicole sunt cerute in proportie de suta la suta. Tot ce se produce in stup! Vorbim de miere, de polen, de pastura, de propolis, de ceara, laptisor de matca!
Exista insa o solicitare prioritara de produse ecologice!
Victor Mates, producator apicole: Produsele care se afla in trend sunt produsele certificate ecologic! Noi spunem ca, in general, produsele apicole sunt ecologice de la natura, dar cuvantul asta ecologic trebuie sa aiba in spate si o certificare. Certificarea aceasta o da un organism care inspecteaza productia si acorda acest certificat daca respectivul producator respecta toate regulile!
Insa obtinerea certificarilor necesare in acest sens presupune o serie de pasi obligatorii si destul de dificili!
Victor Mates, producator apicole: Organismele care certifica sunt organisme independente, nu sunt ale noastre, nu sunt ale lor, sunt absolut independente si fac un fel de verificare si control. Ele nu fac consultanta pe tema asta… si atunci mergem noi in fata apicultorilor si incercam sa le asiguram toate cunostintele cu care sa poata sa se prezinte in fata controlorului. E adevarat ca asta ar prinde bine si in cazul asociatiilor, dar in unele locuri am gasit asociatii dispuse sa preia rolul asta si sa difuzeze materialele. Iar ideea mea si a noastra a fost ca in fiecare zona, de la Satu Mare la Timisoara, sa gasesc un grup, un nucleu de 2-3 apicultori, din asociatii sau din afara asociatiilor, care sa aiba contact cu ceilalti apicultori, sa le difuzeze toate materialele pe care le punem la dispozitie si sa ne dea toate datele de care avem nevoie pentru a-i inscrie in acest sistem si a le usura multe etape. Sunt 3-4 etape de la cererea de certificare pana la inregistrarea la directia agricola, pana la contractul cu certificatorul. Si le-am negociat si costurile, fiindca certificatorul care merge si le face vizitele de inspectie percepe o anumita taxa. Daca este un apicultor in Dorohoi, el percepe, sa zicem, 300-400 de euro pentru o singura inspectie, dar daca noi ii oferim in judet 10 apicultori, atunci taxa scade cu 30-40%, iar el, cand merge in zona respectiva, sta acolo 3-4-5 zile si le face inspectiile la toti. Dar cu ajutorul unui coordonator din zona, care ii planifica inspectiile in asa fel incat sa fie optime – pe traseul asta, te duci la 2-3 apicultori, maine te duci la urmatorii 4… Si este mai usor, mai simplu pentru toata lumea.
Trecerea la productia ecologica poate sa reprezinte un salt important pentru apicultori, dar si pentru apicultura romaneasca!
Victor Mates, producator apicole: Sansele Romaniei pe piata produselor apicole eu am vazut-o, in ultimii ani, sansa in a produce ecologic. Fiindca este foarte greu sa ne „batem“ cu producatorii, de exemplu, din Ucraina, care au in jur de 5.000 de familii, spaniolii, la fel, in jur de 5-10.000, italienii, 1.000 de familii, pe fermier. Nu mai vorbesc de Argentina – acolo se produce cantitatea per capita sau pe familia de albine de mult mai multe ori decat in Romania! Si, atunci, trebuie sa ne gasim nisa asta in care producem ecologic, castigam mai mult, ca sa putem rezista, deoarece pretul mierii nu il face Romania. Si, atunci, daca produci la un pret pentru care tu ai muncit de doua ori mai mult decat cel din Ucraina, nu esti competitiv. Te trezesti ca nu esti economic sustenabil. De aia am spus ca, la apicultura romaneasca, unde numarul de familii este 100-150 de familii fata de mii de familii la alti apicultori, este o sansa productia ecologica, care poate fi mult mai bine controlata la un numar mai mic de familii.
Romania este recunoscuta ca un important producator de apicole de calitate, atat conventionale, cat si ecologice, insa, din pacate, in Romania, consumul de apicole nu este nici pe departe la nivelul din celelalte tari din Uniunea Europeana!
Alina Mates, producator apicole: Desi Romania este una dintre cele mai mari producatoare de miere, este pe locul trei in Europa la miere, pe locul intai la laptisorul de matca bio! Prea putina lume cunoaste aceste aspecte si, in prezent, chiar isi fac griji spaniolii ca productia de polen din Romania ar putea sa influenteze pretul din Europa. Este un lucru bun, dar este mai putin bine ca nu sunt cunoscute si consumate suficient de consumatorii nostri romani!
Insa, atat pentru consumatorii romani, cat si pentru potentialii consumatori straini, producatorii trebuie sa organizeze degustari, conferinte, ateliere de apiterapie si apinutritie pentru a-si face cunoscute produsele!
Alina Mates, producator apicole: Posibilitatea de a participa la un targ international de profil, un targ alimentar, cum este cel mai cunoscut targ din Europa, SIAL Paris, care are loc o data pe an, ca producator roman iti da ocazia sa ai contacte si sa poti sa faci in viitor export cu produse apicole de calitate. Este dificil daca nu iesi din tara ta, sa ai sansa de a face cunoscuta intregii lumi produsele romanesti. Trebuie sa ne miscam si trebuie, la randul nostru, sa invitam firme din afara tarii la evenimentele nationale!
Bineinteles, si dezvoltarea de noi produse este esentiala pentru apicultura romaneasca!
Alina Mates, producator apicole: Atata timp cat apicultorii romani nu reusesc sa vina cu o oferta diversificata catre consumatorii romani… daca acestia vor primi aceste produse de la alti producatori din afara, mai la indemana, ei le vor alege pe cele mai usor accesibile lor. Si, atunci, este important ca si noi, ca producatori, sa fim prezenti in toate magazinele din Romania cu o gama cat mai larga de produse apicole, astfel incat consumatorul sa poata sa aleaga intre un produs romanesc si un produs de import. Sa punem pe primul plan cercetarea in produse noi, dar si informarea consumatorilor!
Asadar, dezvoltarea apiculturii ecologice, cercetarea, inovatia, relatia cu consumatorii, educarea publicului sunt doar cateva directii de urmat pentru ca Romania sa ocupe locul pe care il merita, intr-adevar, pe harta apiculturii mondiale!
Cecilia Caragea: Pentru mai multe informatii, va rugam sa ne urmariti pe diferentesiesente.ro si pe pagina noastra de facebook. Va multumim si va invitam cu drag sa urmariti si viitoarea editie a emisiunii noastre.
Emisiune sponsorizata de APIDAVA.