Diferente si Esente – Turism in Delta Dunarii
0Diferente si Esente – Turism in Delta Dunarii
Realitatea TV, 10 iunie 2017, de la ora 10.40
Invitati: Gigica Tascu, manager marketing si dezvoltare Puflene Resort, si Marius Ovidiu Tudorache, bucatar-sef Puflene Resort
Emisiune sustinuta de Puflene Resort.
Cecilia Caragea: Unica si superba, Delta Dunarii a inceput, in ultima vreme, sa fie descoperita de un numar din ce in ce mai mare de turisti europeni, dar nu numai. Si din ce in ce mai multi turisti romani aleg sa-si petreaca aici concediul. Una dintre principalele porti de acces catre acest univers mirific este comuna Murighiol. Aici te asteapta clipe de vis si, de aici, poti calatori pe bratul Sfantu Gheorghe, iar pe canalele secundare poti calatori spre Letea, spre Sulina, spre Caraorman. Un nou pamant, cu locuri magice, cu pasari nemaivazute, cu stravechi cetati si cu cele mai bune retete de peste. Aici, in raiul dintre ape, in Delta Dunarii!
Pentru a descoperi universul mirific al Deltel Dunarii, nu trebuie sa astepti neaparat vacanta de vara. Sezonul de aici este ceva mai lung decat sezonul de varf de pe litoral.
Gigica Tascu, manager marketing si dezvoltare: Sezonul in Delta Dunarii e un pic mai avantajos fata de sezonul estival, de exemplu. El dureaza aproximativ sase luni, incepand cu 1 mai pana la 1 octombrie chiar. Uneori, in functie de cum ne ajuta vremea, mergem chiar si in octombrie.
Din fericire, Delta a inceput sa fie noua atractie pentru companiile care organizeaza conferinte, team buildinguri, seminarii sau alte evenimente.
Gigica Tascu, manager marketing si dezvoltare: Sunt foarte multe tipuri de turisti pe care complexul nostru ii vizeaza. De exemplu, unul dintre tipurile de turisti sunt turistii corporate, pentru diferite team buildinguri, diferite activitati ale diferitelor companii, indiferent de domeniu. Complexul pune la dispozitie un centru de conferinte cu 7 sali de conferinte. In plus, poate combina utilul cu placutul: piscina exterioara sau o excursie in Delta Dunarii. Ma refer la rezervarile de grup, cererile de grup, dar, in acelasi timp, complexul fiind foarte mare, el vizeaza si turistii leisure. Venim in intampinarea lor cu bungalouri, apartamente cu living room cu canapea extensibila, pentru familii cu doi adulti, doi copii, cat si parculete de joaca: doua exterioare si unul interior si, desigur, piscina exterioara, care este incapatoare pentru toata lumea. Inclusiv team building si leisure, in acelasi timp. Complexul este intins pe 7,5 hectare. El ofera linistea pe care toti turistii nostri o cauta.
Insa, indiferent ca ajungi in Delta la un eveniment corporate sau pentru vacanta petrecuta cu familia, trebuie sa descoperi farmecul calatoriilor pe canale, mai ales magia canalelor secundare, cu pasari si flori care te vor uimi si care iti vor face vacanta de neuitat.
Gigica Tascu, manager marketing si dezvoltare: Noi am ales din aceasta zona spectaculoasa cele mai frumoase locuri de vizitat, gen Sulina, padurea Letea, padurea Caraorman si Sfantu Gheorghe. Acestea sunt puncte-cheie. Sunt excursii de pana la 7 ore, incepand de la 4 pana la 7 ore. Facem si excursii ceva mai scurte, pentru cei care nu vor sa stea chiar atat de mult in Delta.
“Drumetule, nu exista drum, drumul se face mergand”, spune poetul, pentru ca drumul te imbogateste. Drumul in sine este fascinant. Bineinteles, conteaza si destinatia, privelistea pe care ti-o ofera punctul in care ajungi, dar si farmecul drumului de pana acolo va ramane de neuitat.
Gigica Tascu, manager marketing si dezvoltare: Nu numai ca punctul de destinatie este fascinant, dau ca exemplu, cel mai bun, padurea Letea, vad nu numai padurea Letea, ci si caii salbatici, satele rustice fara pic de modern, total traditional, o experienta unica. Dupa cum spuneam, nu numai punctul de destinatie este frumos. Pana acolo se ajunge doar cu ambarcatiunile noastre proprii, pe care noi le punem la dispozitie. Pe lacuri si pe canale vad fauna, vegetatia, colonii de pelicani, absolut tot.
Turistii pot vizita si vechile cetati grecesti din zona, dar si manastirile de aici.
Gigica Tascu, manager marketing si dezvoltare: Cetatea Halmyris, manastirea Halmyris, amplasata la doar 5 km distanta de noi. Se ajunge direct cu masina, fara nicio problema. Cetatea Enisala si toate celelalte care mai sunt in zona, intr-adevar, mai departe, nu doar la cativa kilometri, sunt chiar la 30 de kilometri distanta, manastirea Celic, situata la 55 de kilometri fata de noi, poate fi vizitata fara nicio problema. Zona in sine nu presupune doar Delta, este
un punct turistic extraordinar.
Turismul in zona a crescut puternic in ultima vreme, dar, bineinteles, Delta Dunarii merita descoperita si vizitata de mult mai multi turisti.
Gigica Tascu, manager marketing si dezvoltare: Din 2012, de cand am inceput noi activitatea, pana astazi, cresterea este de aproximativ 60%, ceea ce inseamna enorm intr-un regim hotelier. Cererea pentru zona aceasta a crescut si, dupa parerea mea a crescut datorita promovarii, venita din partea individualilor cum suntem noi, adica a privatilor, care am inceput sa promovam zona asta prin diferite mijloace: internet, televiziune, cat si a statului roman, chiar a tarii care a inceput sa se axeze un pic mai mult pe zona aceasta. Deci se poate si este loc pentru mult mai bine.
Dar pentru dezvoltarea si promovarea zonei este necesar mult mai mult decat initiativa individuala. Este vorba deja de politici de dezvoltare regionala si de promovare a Romaniei, mai ales cand vorbim despre acest rai intre ape, de aceasta minunatie a naturii, de Delta Dunarii.
Gigica Tascu, manager marketing si dezvoltare: Un individual… adica noi, ca privati, nu o sa facem niciodata publicitatea necesara ca sa promovam o intreaga zona. Aici cerem ajutorul statului, el trebuie sa ne ajute si inca speram ca ne vor ajuta sa facem o promovare ca lumea acestei zone, pentru ca este pacat. In momentul in care intrebi pe unul ca mine, un roman, ceva despre Romania, iti va spune: litoral mare, cand intrebi un strain, iti va spune: Delta Dunarii. Nu este corect. Romania, ca popor, ar trebui sa se mandreasca cu ceva ce noi avem unic. Multe tari au litoral, munti, foarte multi tari din Europa, dar niciuna nu are Delta. Chiar am avut un client care m-a intrebat direct: “Ce aveti voi fata de Turcia? Si turcii au resorturi mari, cu parcuri, cu restaurante… Ce aveti voi fata de ei?” Raspunsul meu a fost foarte sincer: o camera luxoasa gasesti oriunde, de la Bucuresti pana in Turcia, oriunde, in orice tara, dar Delta Dunarii, nicaieri. Asta este diferentierea noastra fata de ei. Si noi avem ce au ei, dar ei nu au ce avem noi, Delta Dunarii.
Ar trebui sa stim sa promovam asemenea zone unice si sa atragem mult mai multi turisti straini, dornici sa descopere locuri unice, magice, uimitoare si in acest fel sa ne contruim si brandul de tara despre care discutam atat de mult.
Gigica Tascu, manager marketing si dezvoltare: Cam 60%, chiar 65% dintre turistii nostri sunt romani, restul sunt straini, din pacate, zona aceasta nu este, cum spuneam, destul de promovata ca sa putem aduce cat mai multi straini. Cu ocazia aceasta noi nu promovam doar Delta, doar zona, doar complexul nostru, noi ne promovam ca tara, in cadrul intregii Uniuni. Pentru ca noi suntem singurii care avem Delta, un paradis intre ape, nu este denumit asa degeaba. Chiar este un paradis intre ape!
Si, bineinteles, si traditiile din zona sunt apreciate de turisti, fie ei straini, fie ei romani pentru ca toate acestea au un farmec aparte care nu are cum sa nu te cucereasca. Iar cine vine in Delta se poate bucura si de fabuloasele retete cu peste de aici. Insa, bineinteles, cei care doresc altceva decat peste, gasesc si ei meniuri pe gustul lor, pentru ca hotelierii de aici stiu cu adevarat sa-si multumeasca oaspetii.
Gigica Tascu, manager marketing si dezvoltare: Venim in intampinarea oaspetilor nostri cu diferite preparate culinare, specifice zonei: berbecut la protap, stiuca umpluta, servita pe un platou, vazuta ca piesa intreaga… si ei savureaza acest lucru. Sunt preparate culinare traditionale, toate specifice Deltei, cat si preparate internationale. Mai avem si oaspeti care nu mananca peste, ei vin pentru natura, pentru peisaj, nu neaparat pentru peste.
Dar, cum majoritatea turistilor isi doreste sa incerce retetele locului, preparatele lipovenesti sunt cele mai cerute.
Marius Ovidiu Tudorache, bucatar-sef: Traditionala saramura de crap de Dunare, cu rosii coapte la cuptor cu ardei copt si cu secretul bucatarului, pentru ca fiecare bucatar are un secret al lui si mod de preparare. In special vara si in timpul sezonului de Delta, avem foarte multi turisti care iubesc Delta si prefera preparatele noastre din Delta. Incercam sa oferim si preparatele din Delta lipovenesti, care sunt traditionale zonei, dar incercam sa venim cu un surplus si pentru clientii cu gusturi mai fine.
Cecilia Caragea: Care sunt cele mai solicitate preparate, care iti lasa gura apa?
Marius Ovidiu Tudorache, bucatar-sef: Somnul, crapul si salaul, astea sunt! Bineinteles, si stiuca – noi folosim o gama foarte variata de preparate, stiuca umpluta, stiuca cu sos rosu, stiuca la gratar, stiuca pe pat de ceapa, fel de fel de preparate traditionale lipovenesti.
Bineinteles, gusturile traditionale, gusturile pe care le stii de mult si de care ti-e dor, poti sa le redescoperi in Delta, preparate din cel mai bun peste, dupa retete clasice si, cum altfel, cu pasiune.
Marius Ovidiu Tudorache, bucatar-sef: Trebuie sa servesti exact gusturile din Delta si asta prefera, nicidecum sa vii cu altceva sau cu alte condimente, trebuie sa recunoasca gustul clasic al saramurii, al plachiei de crap, al storceagului, al ciorbei de peste, asta prefera, totul traditional.
Va mai intrebati unde sa petreceti urmatoarele zile libere? Credem ca raspunsul e simplu: in Delta Dunarii!
Cecilia Caragea: Pentru mai multe informatii, va rugam sa ne urmariti pe diferentesiesente.ro si pe pagina noastra de facebook. Va multumim si va invitam cu drag sa urmariti si viitoarea editie a emisiunii noastre.
Emisiune sustinuta de Puflene Resort.