Diferente si Esente – Design pentru hoteluri si restaurante
0Diferente si Esente – Design pentru hoteluri si restaurante
Realitatea TV, 21 iulie 2017, ora 17.40
Invitat: domnul Alin Trusca, director EvoHoreca
Emisiune sustinuta de EvoHoreca.
Cecilia Caragea: Atractivitatea turistica si satisfactia fiecaruia dintre noi depind in mare masura de cum este amenajat spatiul pe care il vizitam. Fie ca este vorba de hoteluri, de restaurante, de cluburi sau de terase, daca un spatiu este amenjat cu profesionalism si cu imaginatie, acest lucru face diferenta. Astazi, din fericire, exista companii romanesti care se ocupa cu amenajarea spatiilor publice care sunt apreciate atat in Romania, cat si in alte tari europene. Aceste companii ofera solutii integrate, de la consultanta si proiect, pana la livrare si montaj, iar acest lucru face diferenta. Face diferenta intre un spatiu banal si prafuit si un spatiu de exceptie in care ne simtim minunat.
Si in acest domeniu, al amenajarilor pentru hoteluri, restaurante, cafenele, ceainarii, este importanta intelegerea clientului, a antreprenorului care doreste sa-si dezvolte o asemenea afacere. In ce fel si-a gandit localul, carui public vrea sa i se adreseze!
Alin Trusca, antreprenor: Clientii, indiferent din ce postura vin aici, sunt niste oameni. In momentul in care intelegi ca un om are anumite asteptari pe care vrea sa le atinga, din momentul acela comunicarea capata o alta forma. Stam de vorba, incercam sa aflam ce-si doresc ei in primul rand. Incercam sa le aratam daca gresesc, daca se indeparteaza de scopul lor principal. In amenajarile business-to-business, gustul personal trebuie lasat putin la o parte, nu e ca atunci cand amenajam casa in care traim si trebuie sa tinem cont de cativa factori, si anume tipologia business-ului: daca este hotel, alegem anumite piese, daca este un restaurant clasic sau un restaurant, nu stiu… de noapte, alegem altfel de piese, daca este o terasa la mare sau o terasa la munte, alegem alte piese.
Bineinteles, bugetul este extrem de important si, pentru eficientizarea discutiilor de business, se pleaca de multe ori de la bugetul prestabilit, gandindu-se cele mai bune variante care se incadreaza in acesta!
Alin Trusca, antreprenor: Toata lumea, dupa criza, s-a gandit sa faca economie si eu, personal, ca antreprenor, nu sunt de acord cu economia, nu functionez in sistemul asta. Pretul este ultimul care trebuie sa se discute, insa, pentru ca asa am fost educati dupa criza, sa fim atenti la cheltuieli, trebuie sa pornim cu un buget in minte. Si, in momentul in care pornim cu acel buget, cel putin mai putem scurta discutia! Cred ca putem face o selectie mai restransa de produse pe care sa discutam si sa alegem impreuna cu arhitectii care sunt implicati in amenajarea spatiilor in directia pe care o vrea si clientul, dar si in directia lui de business.
Pentru amenajarile din Horeca este importanta discutia cu specialistii, cu companiile specializate, deoarece lucrurile trebuie gandite cu totul altfel decat daca ai vrea sa iti amenajezi pur si simplu casa sau apartamentul. Oricat de mic ar fi business-ul pe care ai vrea sa il incepi, acesta este un pas esential!
Alin Trusca, antreprenor: Este esential in momentul in care iti alegi un furnizor, un partener… noi suntem niste parteneri, incercam sa nu fim un magazin care are expuse niste produse pe raft si pe care le poti cumpara, le poti pune ipotetic in cos si pleci cu ele. Consider ca este esential sa ai un partener care vrea si poate sa-ti ofere de la A la Z, prin toti pasii, consultanta necesara, sa te ajute sa faci acea selectie de care vorbeam mai devreme, dar, in acelasi timp, sa te si fereasca de potentiale greseli. In momentul in care s-a definitivat aceasta alegere, putem oferi si partea de proiectare prin arhitecti parteneri cu care lucram de foarte multi ani. Partea de proiectare, in general, desi noi o folosim ca un serviciu externalizat, are un rol foarte important, pentru ca ne gandim la ergonomie, ne gandim la pozitionarea luminilor, alegerea materialelor potrivite. Nu toti beneficiarii… si, sincer, de fapt, ei nici nu ar trebui sa cunoasca si sa fie specialisti in asta, ei trebuie sa stie sa isi presteze propriile lor servicii foarte bine. Specialistii trebuie sa se ocupe de restul. Proiectarea ajuta foarte, foarte mult ca spatiul sa fie omogen, as spune asa, intr-un singur cuvant. Si, ulterior, dupa ce totul este pregatit, echipele noastre merg sa faca livrarile, tot ce inseamna manipularea produselor, pentru ca vorbim totusi de niste produse cu anumita valoare. Au o fragilitate proprie, desi noi aici nu vindem produse care se deterioreaza usor, dar manipularea conteaza si aici o echipa care se ocupa tot timpul cu asta va sti cum sa le protejeze. Partea de montaj, desi nu vorbim aici de lucruri… NASA, e totusi mobila, am vrea sa fie set up-ul facut de la inceput tot de profesionisti, astfel incat, in momentul in care predam la cheie spatiul, beneficiarii sa nu aiba decat o singura grija, si anume sa inceapa sa-si faca incasarile, folosindu-se de ideea lor de business.
Produsele de mobilier utilizate sunt romanesti, dar nu numai, fiind in general de provenienta europeana!
Alin Trusca, antreprenor: In trecut, compania aceasta folosea numai produse romanesti. In general, eu sunt destul de nationalist, mi-as dori sa lucrez numai cu produse fabricate in Romania si cu materiale romanesti. Momentan, e destul de greu sa mai facem asta si atunci, pe masura ce au trecut anii, pe masura ce au crescut pretentiile beneficiarilor, au aparut in portofoliul nostru furnizori din cam toata Uniunea Europeana si a trebuit sa trecem si granitele, dar nu foarte departe, ne-am oprit in Turcia. In Turcia gasim cateva produse pe care le-am putea utiliza, care respecta normele pe care le-am impus, adica respecta si normele pe care le-am impus noi. Nu ne dorim sa facem lucruri de proasta calitate, de aceea, sa zic ca si numarul clientilor este oarecum restrans.
Talentul, perseverenta si priceperea aduc succesul. Asa se face ca, in prezent, solicitarile pentru acest gen de amenajari vin si din alte tari europene.
Alin Trusca, antreprenor: Afacerea asta a avut clienti doar din Romania, de pe tot teritoriul tarii, pentru ca noi nu am pus bariere geografice, suntem printre singurii furnizori romani care ofera transport gratuit oriunde, indiferent de pozitionarea pe harta, ca sa facilitam oricui sa poata sa-si ia niste lucruri de calitate si sa ofere valoare spatiilor. Printre acesti clienti s-au numarat cativa care detineau spatii in afara tarii sau aveau prieteni sau din familie care detineau spatii in afara tarii si am ajuns sa plecam cu produsele noastre, in momentul asta, cam in zece tari din Europa. Cele mai multe sunt in Germania si Anglia, insa avem proiecte si in Belgia, Olanda, Franta, Germania, Grecia, Moldova, Ucraina.
Iar extinderea se face si prin diversificarea spatiilor amenajate, de la cofetarii la gradinite si de la saloane de frumusete la institutii de cultura!
Alin Trusca, antreprenor: Am devenit cunoscuti pentru restaurante, baruri si terase, cafenele, insa pana la urma scaunele, mesele, canapelele pot fi asezate chiar si intr-o sala de asteptare la un beauty salon sau la o clinica medicala. Avem produse care se afla in momentul asta in muzee din Romania, in ministere, exista primarii care si-au dorit produse de la noi, sunt camine culturale unde s-au amenajat spatii cu produse de la noi, asadar orice zona unde ne putem aseza si pune ceva pe masa este pretabila pentru produsele noastre.
Daca in Occident schimbarile amenajarilor se fac ceva mai des, fiind mult mai racordate la schimbarile modei, la noi se prefera deocamdata, firesc, amenajarile mai durabile!
Alin Trusca, antreprenor: Pentru ca vorbeam despre buget la un moment dat, acum tendinta este sa alegem pentru clientii nostri, pentru parteneri produse care rezista foarte mult, ceea ce inseamna ca schimbarile nu pot fi facute atat de des, pe cat sa zic s-ar putea schimba trendurile in directia asta, dar in acelasi timp da, pentru ca in fiecare an au loc targuri internationale unde vin specialisti in domeniul arhitecturii si designului interior care ofera noi modele, noi culori… Insa, va dati seama, acasa putem face mai repede o schimbare ca in fashion, cand ne dorim o haina noua sau un accesoriu nou, insa intr-un spatiu public, unde sunt foarte multe elemente de luat in calcul, este mai complicat sa facem o schimbare. Ori trebuie o schimbare de concept care sa dea o alta imagine spatiului respectiv, ori putine elemente care sa nu modifice planul initial al antreprenorului respectiv sau al companiei respective. Putem vorbi despre moda si aici, doar daca tinem cont strict de culori sau de materialele folosite pentru tapiterii, acolo unde e cazul. Aceasta ar fi varianta cea mai ieftina de a face o schimbare odata cu schimbarea modei, adica sa retapitam niste canapele sau niste fotolii, dar mai mult de atat ar insemna deja schimbari cam radicale.
Dar, dincolo de moda, de buget, de furnizori, ceea ce face diferenta este atitudinea, modul de a intelege clientii, de a comunica cu ei, de a-i consilia!
Alin Trusca, antreprenor: Compania creste exponential! Pentru ca aici avem o echipa tanara, noi incercam sa ne punem in permanenta in pozitia clientului. Si noi suntem cumparatori in viata noastra de zi cu zi, am intampinat si noi diverse situatii si… ce tie nu iti place, altuia nu ii face, clar! Evident, si noi mai gresim, suntem oameni, nu suntem roboti, dar avem, clar, grija de prietenii nostri pentru ca, am scris si pe site asta, cu multi ani in urma, cei care ne intra pe usa, sincer va spun, ne devin prieteni!
Asadar, primul lucru la care trebuie sa fii atent, daca vrei sa ai succes, este atitudinea!
Alin Trusca, antreprenor: Cred ca ne diferentiaza cel mai mult si cel mai mult atitudinea noastra, a echipei, energia pe care noi o avem in momentul in care ne paseste cineva aici pragul, ramane cumva surprins, pentru ca nu te astepti sa gasesti pozitivitatea asta intr-un showroom de mobilier. Oamenii tind sa considere ca mobilierul nu este neaparat cel mai important, dar este primul lucru pe care il observi in momentul in care intri intr-un spatiu si atunci, daca mobilierul se gaseste oricum la toti furnizorii, cred ca factorul diferentiator, pana la urma, ramanem noi, oamenii!
Cecilia Caragea: Pentru mai multe informatii, va rugam sa ne urmariti pe diferentesiesente.ro si pe pagina noastra de facebook. Va multumim si va invitam cu drag sa urmariti si viitoarea editie a emisiunii noastre.
Emisiune sustinuta de EvoHoreca.